Je zou best vaker nee willen zeggen, maar ja, je kunt nu eenmaal moeilijk nee zeggen. Je zou wel gezonder willen eten, toch eet je elke week hetzelfde omdat je niet goed kunt koken.
En je leest over schrijven in een dagboek. Dat lijkt je wel wat, maar je vindt dat je niet goed in schrijven bent. En discipline heb je daar toch niet voor. Voor jezelf opkomen heb je van huis uit niet geleerd, dus als iemand weer over jouw grenzen gaat, kun jij er weinig aan doen, want je bent nou eenmaal zo.

Het valt wel mee

Door je leven heen trekt zich een rode draad van ontevredenheid, twijfel en ook een beetje jaloezie. Er zijn namelijk zat anderen die veel beter zijn dan jij bent. Je houdt je tegelijk vast aan wat je wél kunt en daarmee hebt. Bovendien stop je je ontevreden gevoel weg. Je zegt gewoon tegen jezelf: het is niet zo heel erg belangrijk dat ik … niet goed kan, want zoveel last heb ik er nou ook weer niet van. Dus wat is jouw conclusie? Het valt wel mee.

Ik ben nou eenmaal zo

Toch voel je wel dat het je enorm zou kunnen helpen als je op een aantal vlakken wat zou ontwikkelen en groeien. Maar ja… dat is voor jou niet weggelegd, want je bent nou eenmaal wie je bent. En dat moet je maar accepteren. Je gelooft immers dat je een set kwaliteiten en eigenschappen hebt gekregen waar je het mee moet doen. Dát is jouw mindset: ik ben nou eenmaal zo.

Mindset

Als ik het woord ‘mindset’ intyp in Google, ontvang ik binnen een seconde 142 miljoen (!) resultaten. Er is dus al aardig wat over geschreven. Maar wat is mindset eigenlijk? Mindset is de set overtuigingen die jij hebt over je eigen persoonlijke eigenschappen, zoals je intelligentie en vaardigheden. Mindset gaat over jouw manier van denken. Over wie jij bent en wat je kunt en ook over hoe jij naar jouw omgeving kijkt.

Onderzoek naar succes

De psycholoog Carol Dweck heeft veel onderzoek gedaan naar de manier van denken van zowel kinderen als volwassenen. Ze ontdekte verschillen in manier van denken tussen mensen die minder succesvol zijn en mensen die meer succesvol zijn, bijvoorbeeld in sport, muziek, op school, als ondernemer etc.

Verschillen

Volgens Carol Dweck bestaan er twee typen mindset: een ‘growth’ (groei) mindset en een ‘fixed’ (vaste) mindset. Er zitten grote verschillen tussen deze twee typen. Bij een vaste mindset geloof je dat je persoonlijke eigenschappen vaststaan en bij de groeimindset geloof je dat je je persoonlijke eigenschappen kunt blijven verbeteren en ontwikkelen. Ik geef je een praktijkvoorbeeld waarin je de verschillen kunt lezen.

Uitdaging in de praktijk: gezonder eten

Ik hoor de uitdaging ‘gezonder eten’ heel vaak voorbijkomen. De kans is groot dat het gezonder eten niet meteen vlekkeloos verloopt. Dat gebeurt nu eenmaal als je iets nieuws aanpakt. Je grijpt steeds terug naar wat je gewend bent.

Houding bij een vaste mindset

Als je vooral een vaste mindset hebt, geef je jezelf weinig mentale ruimte voor groei. Zo vind je dat je zoveel mogelijk in één keer goed moet doen. En het liefst zonder veel inspanning, want je kunt het of je kunt het niet. Je wilt in de eerste poging meteen slagen. En daar heb je stress van. En stress is killing voor je lijf.
En daarom concludeer je, na een keer proberen met bijbehorende tegenslag: ‘ik ben niet zo creatief in de keuken’. Bam. Klaar met die uitdaging.

Anderen die wél succesvol zijn, waarvan je weet dat ze heerlijk en gezond eten, bieden jou hulp aan. Maar dat negeer je liever. Zij weten het beter, maar zij hebben niet jouw situatie, zeg je tegen jezelf. Verder geven zij jou een rotgevoel. Zij ook altijd… stelletje fanatiekelingen. Je voelt je bedreigd door hun succes en kijkt vooral de andere kant op.

Het lukt toch niet

Het gevolg van dit alles is hoogstwaarschijnlijk dat je na een eerste poging ‘niks meer doet’, want als je het niet in één keer kunt; laat dan maar zitten. Immers, ergens voor werken om het onder de knie te krijgen past natuurlijk niet bij het idee dat je nu eenmaal iets kunt of niet kunt. Zo simpel is het. Je merkt zelfs op dat je bij de eerstvolgende nieuwe uitdaging bij voorbaat al geen zin hebt. Waarom zou je iets nog proberen, want het lukt toch niet.

De taal die je gebruikt bij de vaste mindset:
Dit is te moeilijk. Ik heb een fout gemaakt. Dit kan ik niet leren. Dit gaat niet lukken. Ik zal het nooit snappen. Ik geef het op.

Houding bij een groeimindset

Met een groeimindset besef je dat je stap voor stap leert, met vallen en opstaan. Je geeft jezelf mentale ruimte, want een uitdaging beschouw je als een leerproces waarin je kunt groeien, verbeteren en ontwikkelen. Dus: het lukt jou een keer om de broodmaaltijd te vervangen door een maaltijd met meer groente en de keer erop lukt het niet. Prima.

Wanneer het tegenzit, geef je niet op. Je gaat rustig door. Je accepteert dat tegenslag een onderdeel is van het leerproces. Je levert graag inspanning om het nieuwe te leren en je gelooft dat je daarvoor herhaling en oefening nodig hebt. Je voelt daarin geduld voor jezelf.

Eventuele feedback en kritiek hoor je aan, want het kan zomaar zijn dat je er iets nieuws van kunt leren.
Anderen die al succesvol zijn, zijn voor jou een voorbeeld. Je kijkt naar hun zodat je van ze kunt leren en je laat je door hun succes inspireren.

Ontspannen geest: alles is te leren

Het gevolg van deze mindset is een ontspannen geest als je denkt aan iets nieuws leren. Je ervaart een goed gevoel bij de gedachte aan een nieuwe uitdaging. Je ziet wel wat het je brengt, want je weet dat alles te leren is, als je maar blijft proberen.

De taal die je bij de groeimindset gebruikt:
Dit kost misschien wat tijd en moeite. Wat heb ik nodig? Ik kan leren van anderen. Ik ben op de goede weg. Fouten helpen mij om beter te worden.

Waar herken jij je in?

Elke verandering begint met je mindset onder de loep nemen. Je mindset kan per situatie verschillen. Daarom is het goed er even bij stil te staan. Hoe denk je over de uitdagingen die nu spelen? Welk gevoel heb je erbij? Voel je ruimte om fouten te maken en het dan nog eens te proberen of moet het in één keer goed gaan? Durf je hulpbronnen in te schakelen die jou feedback kunnen geven of wil je alles zelf doen? Ga je een nieuwe poging aan als het de eerste keer niet gelukt is of gooi je het bijltje erbij neer? Inzicht in je mindset is altijd de eerste stap als je iets wilt veranderen.

Check je mindset

Check daarom direct bij jezelf wat over het algemeen jouw mindset is. Neem daar echt een moment de tijd voor door de verschillende mindsets nog eens op je in te laten werken. Welke mindset herken jij bij jezelf en wanneer? Als het gaat om je huidige uitdaging(en), welke mindset wil jij hebben?

Ontwikkelen van groeimindset

Het goede nieuws is in ieder geval dat een groeimindset te ontwikkelen is. Deze mindset maakt je leven een stuk lichter. Met een groeimindset voorkom je dat je het na één keer proberen weer opgeeft. Of dat je het helemaal niet probeert.

Met een groeimindset is de kans dat je nieuwe uitdagingen oppakt en volhoudt veel groter dan met een vaste mindset en het geeft je nog meer ontspanning ook.

Welke uitdaging wil jij aanpakken?

Ieder mens heeft eigen persoonlijke uitdagingen. Welke heb jij en welke wil jij aanpakken? Weet in ieder geval dat ik jou daarbij wil helpen. Als je te maken hebt met een chronische aandoening kan dat namelijk nog een extra uitdaging geven. Wees hierin vooral lief voor jezelf en blijf geloven dat alles mogelijk is als je je ervoor inzet.

Dat mag dus absoluut met hulp. Ik zeg zelfs: pak alle hulp die er voor jou is om jouw uitdagingen aan te pakken. Ontvang van wie jou hulp aanbiedt en vraag er om als je het nodig hebt om vooruit te komen. Denk ook aan sporters die een coach hebben om telkens te blijven groeien en ontwikkelen.

Vooral bij tegenslag is het belangrijk om jezelf alle ruimte te geven die je jezelf maar kunt geven. Bij tegenslag helpt een groeimindset je het meeste!

Wil jij eens met mij praten over jouw uitdagingen, jouw mindset en de hulp die ik jou kan bieden? Stuur me dan een berichtje of boek een gratis sessie. Kies ervoor je uitdagingen aan te gaan, bepaal wat je nodig hebt en weet dat je alleen daarmee al op de goede weg bent.

Liefs,
Marieke