“Ik voel me verdrietig, boos en teleurgesteld als ik mezelf vergelijk met leeftijdsgenoten. Ik ben zoveel kwijtgeraakt, dat ik me afvraag of mijn leven nog wel betekenis heeft.” Ze kijkt me aan en slaat haar ogen neer.

Tranen prikken
Met scrollen door de tijdlijn op social media is het kijken naar anderen gauw gebeurd. Je ex-collega heeft het nu goed voor elkaar, zeg. Ze laat foto’s zien van haar mooie nieuwe huis. Ze heeft net een housewarming party gegeven. Ziet er gezellig uit. En je vriendin van vroeger heeft een carrière naast een gezin en ze is elke week sportief. Jij pakt je tas in om naar de fysiotherapeut te gaan. Je schouders hangen omlaag, evenals je mondhoeken. Tranen prikken achter je ogen.

Herhaling
Op een gegeven moment hoef je niet eens meer op social media te kijken of de tranen prikken al achter je ogen. Je hebt het beeld van die anderen ten opzichte van jezelf al zo vaak herhaald, dat het voor je brein een koud kunstje is om de verbinding te leggen tussen de gedachte ‘wat hebben anderen een rijk leven’ naar het verdrietige gevoel wat volgt op de gedachte ‘wat een leeg/zwaar/moeilijk leven heb ik’.

Lichter leven
Je maakt het op deze manier extra zwaar en donker. Ik weet hoe het gaat, het is zomaar gebeurd. Zo’n gedachte popt ineens weer op en dan is het gevoel er direct ook bij omhoog gekomen.
En dan zie je mijn website voorbij komen of een bericht van mij op bijvoorbeeld Facebook en dan bekruipt je het gevoel of dat lichtere leven wel echt bestaat. Of het wel voor jou is weggelegd. Of je dat überhaupt nog wel kunt, lichter leven.

Acceptatie
Laat ik één ding voorop stellen: het is nog niet zo makkelijk om te leven met een chronische aandoening. Je hébt te maken met verlies en je zult er mee moeten leven. Dit is wat het op dit moment voor jou is. Acceptatie is dat je toelaat wat er op dit moment is. Je drukt het niet langer weg. Acceptatie is niet dat je opgeeft. Integendeel! Juist door je situatie te accepteren, kun je een volgende stap zetten. Durf dus toe te laten wat er is en zoek daar steun bij.

Ik ben er 100% van overtuigd dat je vanaf dit punt een lichter leven kunt creëren als je er voor kiest uit de ‘verlies-modus’ te stappen en je situatie te accepteren. Van daaruit kun je lichter leven, bijvoorbeeld doordat je begint met je te focussen op dankbaarheid. Dat gaat stap voor stap.

Dankbaarheid

Een van de dingen die ik je adviseer te doen is aandacht en waardering te geven aan ‘gewone dingen’. Dankbaarheid daarbij is een krachtige combinatie. Boeddha zei ‘Verlang naar wat je hebt’. Ik vul dat aan met: en leer leven in overgave en dankbaarheid. Verlangen naar iets wat er nu niet is, leidt juist tot teleurstelling. Terwijl er elke dag zoveel dingen goed zijn, gewoon zoals ze gaan. Er zijn dingen waar je trots op bent of waar je dankbaar voor bent. Leer je over te geven aan alles wat er in je leven aanwezig is en leef vanuit dankbaarheid.

De kracht van dankbaarheid
Uit onderzoek naar persoonlijke eigenschappen die een positief effect op ons leven hebben, springt dankbaarheid eruit. Hoe beter je geoefend bent in dankbaarheid, hoe meer je gaat zien waar je dankbaar voor kunt zijn. Dankbaar zijn werkt als een soort vergrootglas op goede dingen, zo lees ik in het artikel ‘Dankbaarheid als bron van veerkracht en welzijn’ van Ernst Bohlmeijer en Marijke Schotanus-Dijkstra (2018). Met als gevolg dat je vaker positieve emoties ervaart waardoor er minder plaats is voor negatieve gevoelens zoals gevoelens van teleurstelling, angst en depressie.

Voel je je dankbaar dan heeft dat een positief effect op je gezondheid (en als bonus ook nog eens op je uitstraling!). Dankbaarheid wordt nog krachtiger als je gaat schrijven en concreet noteert waar je dankbaar voor bent. Vandaar dat ik je aan het eind van deze blog daar een oefening voor geef.

Tevredenheid
Leer verlangen naar wat er nu is. Je merkt dat je dan steeds meer dingen ziet om dankbaar voor te zijn en daardoor groeit je tevredenheid. Tevredenheid gaat over je houding ten opzichte van de werkelijkheid. Bij tevredenheid is je gevoel niet afhankelijk van gunstige omstandigheden. Je ervaart je leven zoals het is. Je merkt dan dat je anders kijkt naar jezelf en je eigen leven en naar het leven van anderen. Het leven van anderen zal je minder raken omdat je meer leeft met een volledige tevredenheid en dankbaarheid voor wat er nu in jouw leven is en voor wat jou gegeven is, wat het ook is.

Waardering
Wil je tevreden en dankbaar kunnen kijken naar je leven, dan moet je leren om vandaag de waarde in te zien van kleine momenten. Want als je waardering kunt voelen voor kleine dingen en daar bij stil kunt staan, scheelt dat veel onrust.  Je voelt je krachtiger en lichter. Je schouders gaan recht en je mondhoeken gaan omhoog. Je merkt dat je vaker voor jezelf durft te kiezen. Keuzes durft te maken die goed voor jou zijn en die waarde opleveren in het leven dat je leeft. Stap voor stap maak je op die manier je leven steeds lichter.

Dus leer het gevoel van dankbaarheid en tevredenheid kennen zodat je het steeds makkelijker kunt oproepen. Waardeer je leven zoals het er nu is. Je leert stap voor stap hoe dankbaarheid voor jou voelt en waar je het voelt. Zelf voel ik het als een warme bron in het midden van mijn rug en ook in mijn buik.

Als je geoefend bent in dankbaarheid voor wat er allemaal is, doordringt dit je hele leven en je voelt liefde en tevredenheid. Misschien merk je dan op dat je minder te wensen hebt dan je dacht.


 

Oefenen met dankbaarheid
Dankbaarheid kun je leren door hiermee te oefenen. Ik geef je daarom een schrijfopdracht om een stap te zetten naar een lichter leven.

Schrijfopdracht deel 1
Schrijf een maand lang iedere dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Begin je zin met: “Ik ben dankbaar voor …” Ter inspiratie kun je hierbij ook je zintuigen inzetten. Wat zou je missen op een dag als je niet meer zou kunnen zien, horen , voelen, proeven en ruiken? Hier over nadenken geeft je inspiratie om actief met aandacht en waardering aan de slag te gaan.

Schrijfopdracht deel 2
Sta daarnaast ook elke dag stil bij een persoon die iets goeds voor jou heeft gedaan in de afgelopen weken of maanden. Uit je dankbaarheid naar die persoon. We denken vaak dat iemand het wel weet, maar het uiten van je dankbaarheid en waardering is zowel voor de ander als voor jezelf echt een cadeau.

Zo richt je elke dag je aandacht op de lichte kant van jouw leven en ga je er steeds meer van zien.

Gratis Lichter Leven coachsessie
Ik nodig je uit om je reactie achter te laten onder deze blog. Deel waar jij dankbaar voor bent. Maak daarnaast een afspraak voor een gratis coachsessie als je wilt groeien naar een lichter leven. Met deze sessie maak je kennis met mijn werkwijze en wat ik voor jou kan betekenen in jouw Lichter Leven. Voor toegang tot mijn agenda klik je hier. 

Lieve groet,
Marieke