Hoe verlos je jezelf van chronisch schuldgevoel? 10 tips!

‘Had ik maar’… ‘Kon ik maar’… Het voelt alsof je een aandeel hebt of denkt dat je zou moeten hebben in de ervaring van de ander. Iemand helpt jou, slaakt daarbij een zucht, en direct voelt het zwaar in je maagstreek. Iemand heeft het moeilijk, jij kunt of kon niet bijdragen zoals je zou willen (soms sta je erbij en kijk je ernaar) en daar is weer die steek. Misschien ben je inmiddels goed getraind in het (onbewust) oproepen van schuldgevoel en merk je dit als een energie die echt naar voelt.

Wat is er aan de hand? 

Je wilt er meer voor anderen zijn. Je wilt meer mee kunnen helpen in het huishouden, aandacht geven aan je gezin en/of partner en vrienden, meer bijdragen aan het inkomen, minder zorgkosten maken als je te maken hebt met een chronische aandoening, etc. Je voelt je schuldig omdat jouw leven zoveel invloed heeft op dat van anderen. Je voelt je schuldig omdat je iets hebt gedaan of juist nagelaten en daar heeft een ander nu mee te maken.

Gevoelens: schuldgevoel en droefheid

Dat schuldgevoel knaagt. Je voelt je daar echt rot onder. Zo drukt het op je schouders en het voelt als een steen op je maag. Het voelt zwaar, want je kunt niks veranderen aan de situatie en toch is dat wat je graag wilt. Je weet in je hoofd wel beter, je zou je immers niet schuldig moeten voelen. Maar je hart is het daar niet mee eens en vult zich met schuldgevoel en droefheid.

Schuldgevoel voelt als falen

Je kunt je afvragen hoeveel controle je eigenlijk hebt over je eigen gedrag. En hoeveel controle je hebt over wat een ander doet. Of wat een ander meemaakt. Een schuldgevoel ontstaat als je het gevoel hebt dat je in jouw ogen (of in de ogen van iemand anders) iets fout hebt gedaan. Schuldgevoel gaat om een niet-reële schuld, want je hebt jezelf namelijk iets opgelegd wat je niet waar kunt maken. Je hebt ergens een idee over hoe het zou moeten zijn. Vaak komt dit idee voort uit jouw normen en waarden. Je schuldgevoel voelt daarom meer als falen en je kunt daarbij bang zijn om van anderen hun liefde te verliezen.

Gevolgen van schuldgevoel

Je kunt serieuze lichamelijke klachten krijgen van een terugkerend schuldgevoel. Het is alsof het gevoel aan je lichaam vast zit. Het heeft een negatief effect op je energie, je mentale gezondheid en je herstel. Het weerhoudt je om de dingen te doen die je graag zou willen doen. Het belemmert je in het leven van een mooier leven. Reden genoeg dus om er afscheid van te nemen.

Loslaten geeft ruimte

Als je schuldgevoel loslaat, levert dat heel veel op. Je staat niet langer toe om ziekmakende gedachten te denken en dit vergif toe te laten in je ziel. Zo valt er echt een last van je af. Je voelt je lichter en krijgt letterlijk meer ademruimte. Je voelt meer liefde stromen voor jezelf en je omgeving. 

 

Hoe je dat doet? Ga aan de slag met deze 10 krachtige tips

Tip 1: Word je ervan bewust wat het effect is van jouw schuldgevoel.

Besef wat dit doet voor jouw lichaam. Schuldgevoel maakt ziek. Het haalt daarnaast de kracht uit het moment. Het heeft daardoor een negatief effect op zowel jezelf als je omgeving. Observeer wat er in jouw speelt alsof je ‘kijkt’ vanaf de zijlijn. Zo herken je de momenten waarop je je kracht verliest aan schuldgevoel.

Tip 2: Vraag jezelf af: Wil jij slachtoffer blijven van deze situatie?
 

Kies voor wat je oprecht wilt. Wil jij slachtoffer (blijven) spelen? Als jij een lichter leven voor jezelf wilt, maak dan de keuze om aan de slag te gaan met het afscheid nemen van je schuldgevoel. Jouw schuldgevoel helpt namelijk helemaal niemand. 

Tip 3: Durf je schuldgevoel te voelen. 

Zo kun je contact maken met wat je schuldgevoel je waarschijnlijk wil vertellen. Neem hiervoor een moment voor jezelf waarop je niet gestoord kunt worden. Ga zitten op een stoel, leg je rechterhand op je hart. Ga met je aandacht naar binnen en geef ruimte aan je schuldgevoel. Blijf in en uitademen terwijl je dit doet. Waar zit het schuldgevoel precies? Hoe voelt het? Wat doet het met jou? 

Tip 4: Onderzoek het schuldgevoel. 

Waarom heb je deze schuldgevoelens? Wat is precies de aanleiding dat jij je zo voelt? Wat wil het je vertellen? Schrijven met pen en papier is heel krachtig om dit type vragen voor jezelf te onderzoeken en te beantwoorden. Je komt uit bij gedachtes en overtuigingen die je hebt. Zo kun je bijvoorbeeld de gedachtes hebben: Als ik zo ben als ik nu ben, ben ik niet goed genoeg. Ik schiet tekort. En de overtuiging: Pas als ik … doe, dan ben ik goed genoeg. Of: Ik ben mijn omgeving tot last. Pas als ik ze niet tot last ben, zullen ze echt van mij houden. Voor ieder van ons zijn er andere antwoorden. Onderzoek welke antwoorden jij voor jezelf geeft. 

Tip 5: Wat kun je leren uit je schuldgevoel?  

Ik geloof dat elke verandering gepaard gaat met een leermoment. Je kunt leren uit de dingen die nog niet zo makkelijk gaan en die je graag wilt veranderen. Zowel het schuldgevoel durven voelen als het schuldgevoel actief onderzoeken dragen bij aan het benoemen van de les die je wilt leren. Wat zou jij kunnen en willen leren naar aanleiding van je schuldgevoel? Schrijf dit voor jezelf op.

Tip 6: Kies om je schuldgevoel los te laten en onderneem actie. 

Geloof dat dit loslaten een verandering is die goed is voor jou en je omgeving. Je kiest er bewust voor om hiermee aan de slag te gaan: je schuldgevoel los te laten en de stappen te zetten die je moet zetten. Je onderneemt actie waarmee je investeert in een lichter leven. 

Tip 7: Ga jouw positieve bijdrage zien.

Elke dag draag jij op een positieve manier bij aan de momenten die er zijn. Wat kun je nog wél? Wat zijn jouw talenten? Vind je dit nog lastig om te benoemen? Vraag dit dan eens aan mensen die dichtbij je staan. Zij zullen ongetwijfeld jouw positieve bijdrage kunnen benoemen. Daarna zal het ook makkelijker zijn om het voor jezelf te gaan zien en benoemen. 

Tip 8: Vergeef jezelf.

Ik heb zelf te maken met een chronische aandoening en ik herken de schuldgevoelens die bij gedachten en overtuigingen daarover kunnen ontstaan. In elk geval waarin je leeft met schuldgevoelens, vergeef jezelf. Zeg tegen jezelf terwijl je in de spiegel kijkt: Ik houd van jou. Ik vergeef jou voor de situatie waarin je je bevindt. Ik omring jou met liefde. Jij bent een uniek mens en ik houd van jou.

Een fijne manier om in te tunen op de energie van vergeving is het toepassen van de Ho’oponopono mantra. Google daar maar eens op! Constant herhaal je de mantra: ‘het spijt me’, ‘vergeef me’, ‘bedankt’ en: ‘ik hou van je’.

Tip 9: Stap in dankbaarheid.

Neem afscheid van het woord ‘sorry’ en vervang dit door ‘bedankt’.

Ik geef je hier een aantal voorbeelden:

Van: Sorry dat ik er niet voor je kan zijn wanneer ik wil – naar: Bedankt voor je begrip dat ik nu nee zeg en voor mijzelf kies
Van: Sorry dat je mij zoveel moet helpen – naar: Bedankt dat jij mij zoveel helpt.
Van: Sorry dat ik zo gevoelig ben – naar: Bedankt dat jij mij accepteert voor wie ik ben.
Van: Sorry dat ik langzaam ga – naar: Bedankt voor je geduld om op mij te wachten

Bedank vanuit je hart de mensen die jou met liefde helpen en die met liefde in je leven zijn.
Je kunt op nog meer manier stappen in dankbaarheid. Lees over de kracht van dankbaarheid in mijn blog Verlang naar wat je hebt

Tip 10: Schakel hulp in.

Zet een stap in de richting van herstel als je écht van je schuldgevoel wilt afkomen. Als vrouwencoach ondersteun ik je met alle liefde hierbij. Kies een van de gratis opties die op deze website staan om kennis te maken met mij en mijn manier van werken.

Coaching voor vrouwen

En bekijk ook het prachtige Diamant coachprogramma, speciaal voor jou. Je ontdekt wat het je oplevert om vanuit een nieuw perspectief naar jezelf en je leven te kijken. Je voelt bereidheid om ten volle in dit leven te leren, de stappen te zetten die passen bij JOU en daardoor steeds meer te schitteren en te genieten! Je leeft volledig in lijn met je pure potentieel.

Neem gerust contact met mij op!

Liefs,

Marieke