Je ziet anderen voor jou de dingen doen die jij ‘zou moeten doen’. Je krijgt lieve hulp van mensen, maar je voelt je er rot over. Je ziet dat jouw situatie het leven beïnvloedt van je geliefden. Zij houden rekening met jou. Dat wil je niet. Je wilt dat alles normaal is, zodat iedereen zijn of haar leven kan leven zonder zoveel rekening met jou te houden.

Wat is er aan de hand? 

Je wilt er juist voor anderen zijn. Zoals meer mee kunnen helpen in het huishouden, aandacht geven aan je gezin en/of partner en vrienden, meer bijdragen aan het inkomen, minder zorgkosten maken etc. Je voelt je schuldig omdat jouw leven zoveel invloed heeft op dat van anderen. Je voelt je schuldig omdat je te maken hebt met een chronische aandoening.

Gevoelens

Dat schuldgevoel knaagt. Je voelt je daar echt rot onder. Zo drukt het op je schouders en het voelt als een steen op je maag. Het voelt zwaar, want je kunt niks veranderen aan de situatie en toch is dat wat je graag wilt. Als je eerlijk bent, zorgt dit schuldgevoel er ook voor dat het nog slechter met je gaat. Want je voelt je extra moe, prikkelbaar, ongelukkig en je herstelt nauwelijks. Daardoor voel je je extra schuldig. Je weet in je hoofd wel beter, je zou je immers niet schuldig moeten voelen. Maar je hart is het daar niet mee eens en vult zich met schuldgevoel en droefheid.

Ontstaan

Een schuldgevoel ontstaat als je het gevoel hebt dat je in jouw ogen (of in de ogen van iemand anders) iets fout hebt gedaan. Schuldgevoel gaat om een niet-reële schuld, want je hebt jezelf namelijk iets opgelegd wat je niet waar kunt maken. Je hebt ergens een idee over hoe het zou moeten zijn. Vaak komt dit idee voort uit jouw normen en waarden. Je schuldgevoel voelt daarom meer als falen en je kunt daarbij bang zijn om van anderen hun liefde te verliezen.

Gevolg

Je kunt serieuze lichamelijke klachten krijgen van een terugkerend schuldgevoel. Het is alsof het gevoel aan je lichaam vast zit. Het heeft een negatief effect op je energie, je mentale gezondheid en je herstel. Het weerhoudt je om de dingen te doen die je graag zou willen doen. Het belemmert je in het leven van een mooier leven. Reden genoeg dus om er afscheid van te nemen.

Loslaten
Als je schuldgevoel loslaat, levert dat heel veel op. Zo valt er echt een last van je af. Je voelt je lichter en krijgt letterlijk meer ademruimte. Je voelt meer liefde stromen voor jezelf en je omgeving. Je geeft ruimte aan herstel.

 

Hoe je dat doet? Ga aan de slag met deze 10 krachtige tips

Tip 1: Word je ervan bewust wat het effect is van jouw schuldgevoel.

Besef wat dit doet voor jouw gezondheid. Schuldgevoel maakt je zieker. Het haalt daarnaast de kracht uit het moment. Het heeft daardoor een negatief effect op zowel jezelf als je omgeving. Observeer wat er in jouw speelt alsof je ‘kijkt’ vanaf de zijlijn. Zo herken je de momenten waarop je je kracht verliest aan schuldgevoel.

Tip 2: Vraag jezelf af: Wil jij slachtoffer blijven van deze situatie?
 

Kies voor wat je oprecht wilt. Als jij een lichter leven voor jezelf wilt, maak dan de keuze om aan de slag te gaan met het afscheid nemen van je schuldgevoel. Jouw schuldgevoel helpt namelijk helemaal niemand. 

Tip 3: Durf je schuldgevoel te voelen. 

Zo kun je contact maken met wat je schuldgevoel je waarschijnlijk wil vertellen. Neem hiervoor een moment voor jezelf waarop je niet gestoord kunt worden. Ga zitten op een stoel, leg je rechterhand op je hart. Ga met je aandacht naar binnen en geef ruimte aan je schuldgevoel. Blijf in en uitademen terwijl je dit doet. Waar zit het schuldgevoel precies? Hoe voelt het? Wat doet het met jou? 

Tip 4: Onderzoek het schuldgevoel. 

Waarom heb je deze schuldgevoelens? Wat is precies de aanleiding dat jij je zo voelt? Wat wil het je vertellen? Schrijven met pen en papier is heel krachtig om dit type vragen voor jezelf te onderzoeken en te beantwoorden. Je komt uit bij gedachtes en overtuigingen die je hebt. Zo kun je bijvoorbeeld de gedachtes hebben: Als ik zo ben als ik nu ben, ben ik niet goed genoeg. Ik schiet tekort. En de overtuiging: Pas als volledig mee kan draaien, ben ik goed genoeg. Of: Ik ben mijn omgeving tot last. Pas als ik ze niet tot last ben, zullen ze echt van mij houden. Voor ieder van ons zijn er andere antwoorden. Onderzoek welke antwoorden jij voor jezelf geeft. 

Tip 5: Wat kun je leren uit je schuldgevoel?  

Ik geloof dat elke verandering gepaard gaat met een leermoment. Je kunt leren uit de dingen die nog niet zo makkelijk gaan en die je graag wilt veranderen. Zowel het schuldgevoel durven voelen als het schuldgevoel actief onderzoeken dragen bij aan het benoemen van de les die je wilt leren. Wat zou jij kunnen en willen leren naar aanleiding van je schuldgevoel? Schrijf dit voor jezelf op.

Tip 6: Kies om je schuldgevoel los te laten en onderneem actie. 

Geloof dat dit loslaten een verandering is die goed is voor jou en je omgeving. Je kiest er bewust voor om hiermee aan de slag te gaan: je schuldgevoel los te laten en de stappen te zetten die je moet zetten. Je onderneemt actie waarmee je investeert in een lichter leven. 

Tip 7: Ga jouw positieve bijdrage zien.

Elke dag draag jij op een positieve manier bij aan de momenten die er zijn. Wat kun je nog wél? Wat zijn jouw talenten? Vind je dit nog lastig om te benoemen? Vraag dit dan eens aan mensen die dichtbij je staan. Zij zullen ongetwijfeld jouw positieve bijdrage kunnen benoemen. Daarna zal het ook makkelijker zijn om het voor jezelf te gaan zien en benoemen. 

Tip 8: Vergeef jezelf.

Vooral als jij je schuldig voelt dat je te maken hebt met deze chronische aandoening. Zeg tegen jezelf terwijl je in de spiegel kijkt: Ik houd van jou. Ik vergeef jou voor de situatie waarin je je bevindt. Ik omring jou met liefde. Jij bent een uniek mens en ik houd van jou.

Tip 9: Stap in dankbaarheid.

Neem afscheid van het woord ‘sorry’ en vervang dit door ‘bedankt’.

Ik geef je hier een aantal voorbeelden:
Van: Sorry dat je mij zoveel moet helpen – naar: Bedankt dat jij mij zoveel helpt.
Van: Sorry dat ik zo gevoelig ben – naar: Bedankt dat jij mij accepteert voor wie ik ben.
Van: Sorry dat ik langzaam ga – naar: Bedankt voor je geduld om op mij te wachten

Bedank vanuit je hart de mensen die jou met liefde helpen.
Je kunt op nog meer manier stappen in dankbaarheid. Lees over de kracht van dankbaarheid in mijn blog Verlang naar wat je hebt

Tip 10: Schakel hulp in.

Zet een stap in de richting van herstel en schakel hulp in als je van je schuldgevoel wilt afkomen. Maak direct een afspraak met mij. Klik hier om meteen een gratis coachsessie in mijn agenda te boeken. Zo maak je kennis met mij en mijn manier van werken. 

Liefs,

Marieke