Hoe verlos je jezelf van chronisch schuldgevoel? 10 tips!

Schuldgevoel… een vorm van emotionele pijn die veel voorkomt. Je denkt dat je iets verkeerd doet of hebt gedaan, tekortgeschoten, misschien tegenover een ander, perongeluk of niet..

Voel je je schuldig omdat je tegen je eigen normen en waarden in bent gegaan of dat je een belofte naar jezelf of naar een ander hebt gebroken? 

Er zijn zoveel aanleidingen die een trigger tot schuldgevoel kunnen zijn. 

Misschien ben je inmiddels goed getraind in het (onbewust) oproepen van schuldgevoel en merk je dit als een energie die echt zwaar voelt.

Zelf heb ik in mijn leven geregeld te maken (gehad) met schuldgevoelens. Het leven met een chronische aandoening en de gevolgen daarvan maakte dat ik me schuldig voelde, vooral naar mijn partner toe.

Schuldgevoel voelt als falen

Een schuldgevoel ontstaat als je het gevoel hebt dat je in jouw ogen (of in de ogen van iemand anders) iets fout hebt gedaan.

Je schuldgevoel voelt vaak als falen en je kunt daarbij bang zijn om van anderen hun liefde te verliezen.

Gevolgen van schuldgevoel

We ervaren allemaal weleens (momenten van) schuldgevoel. Het hoort bij de emoties die we ervaren als mens. De vraag is vooral: Hoe lang laten we schuldgevoel toe? Want we zijn immers mens en maken fouten en kunnen dingen altijd beter en fijner doen. 

Soms houdt schuldgevoel jarenlang aan. Schuldgevoel werkt dan als gif voor je geest en je kunt serieuze lichamelijke klachten krijgen van een terugkerend schuldgevoel zoals verminderde energie en je mentaal niet lekker in je vel voelen zitten.

Dat kan je ook weerhouden om de dingen te doen die je graag zou willen doen. Het belemmert je in het leven van een mooier leven. Reden genoeg dus om er afscheid van te nemen 😉 

Loslaten geeft ruimte

Als je schuldgevoel loslaat, levert dat heel veel op. Zo valt er echt een last van je af. Je voelt je lichter en krijgt letterlijk meer ademruimte. Je voelt meer liefde stromen voor jezelf en je omgeving.
Met mildheid kijk je naar jezelf en wat je doet en hebt gedaan. 

Hoe je dat doet? Ga aan de slag met deze 10 krachtige tips

Tip 1: Word je ervan bewust wat het effect is van jouw schuldgevoel

Schuldgevoel voelt niet fijn. Het leidt je weg van het prachtig mens, zoals je echt bent (ook al denk je daar nu misschien anders over).

Het haalt daarnaast de kracht uit het moment. Het heeft daardoor een negatief effect op zowel jezelf als je omgeving. Observeer eens wat er in jou speelt alsof je ‘kijkt’ vanaf de zijlijn. Zo herken je de momenten waarop je je kracht verliest aan schuldgevoel. Hoe vaak is het schuldgevoel er? Wat voor gevoel geeft het je? Wat voor gevolg heeft het als je in dat gevoel meegaat?

Tip 2: Vraag jezelf af: Wil jij slachtoffer blijven van deze situatie?
 

Kies voor wat je oprecht wilt. Wil jij slachtoffer (blijven) spelen? Als jij een lichter leven voor jezelf wilt, maak dan de keuze om aan de slag te gaan met het doorvoelen en daarna loslaten van je schuldgevoel. Je kunt die energie voor veel mooiere dingen inzetten in je leven. Misschien heb je al iets moois in gedachten. 

Tip 3: Durf je schuldgevoel te voelen 

Emoties zijn energie in beweging. Je mag ze gaan voelen zodat je ze daarna los kunt laten. Neem hiervoor een moment voor jezelf waarop je niet gestoord kunt worden. Ga zitten op een stoel, leg je rechterhand op je hart. Ga met je aandacht naar binnen en geef ruimte aan je schuldgevoel. Blijf in en uitademen terwijl je dit doet. Waar zit het schuldgevoel precies? Hoe voelt het? Wat doet het met jou? 

Tip 4: Onderzoek het schuldgevoel

Wat is precies de aanleiding dat jij je zo voelt? 

Schrijven met pen en papier is heel krachtig om dit type vragen voor jezelf te onderzoeken en te beantwoorden. Je komt uit bij gedachtes en overtuigingen die je hebt.

Observeer dat eens van een afstandje, want meestal ben je heel close geworden
met je schuldgevoel. 

Zo kun je bijvoorbeeld de gedachtes hebben: Als ik zo ben als ik nu ben, als ik zo doe als ik nu doe, ben ik niet goed (genoeg). Ik schiet tekort. Het is logisch dat anderen zo over mij denken. Het is logisch dat ik me nu zo voel. Ik ben dit waard, etc.

Voor ieder van ons zijn er andere antwoorden. En elk antwoord is goed, omdat het bijdraagt aan jouw bewustzijn op dit onderwerp.

Onderzoek welke antwoorden jij voor jezelf geeft en weet dat dit een eerste stap is om anders naar jezelf en je leven te gaan kijken. Met de bril van groei en liefde, zoals ik graag zeg.

Tip 5: Jij BENT niet je schuldgevoel 

Het schuldgevoel is eigenlijk niet meer dan een patroon dat door je hoofd loopt. En dat loopt daar omdat je er VEEL focus op hebt.

In de eerdere tips heb je het schuldgevoel een beetje onderzocht. Je kunt dat als observator doen en zien dat het om een patroon gaat, met gevoelens (tip 3) die voortkomen uit gedachtes (tip 4).

Het helpt om ruimte te scheppen tussen jou en je patroon van schuldgevoel. Geef je patroon daarom eens een label, zoals: ‘Het ik heb dat echt fout gedaan-patroon.’

Tip 6: Kies om je schuldgevoel te accepteren en los te laten 

Geloof niet dat dit schuldgevoel moet veranderen. Accepteer het liever zoals het er is. Als je het wilt veranderen, leg je er nog meer focus op.

Zodra je het hebt geaccepteerd, kun je jezelf afvragen: Is dit schuldgevoel echt iets wat ik voor mijn schitterende zelf wil KIEZEN?

Of kies ik liever voor loslaten?

Geloof dat dit loslaten een verandering is die goed is voor jou en je omgeving. Als jij ziet dat jij het schuldgevoel niet BENT, ga je met meer waardering naar jeZELF kijkt en ontstaat er ruimte om jezelf te vergeven (zie ook stap 8).

Dat verandert je energie, zodat je meer vanuit rust en kalmte gaat leven. Jij bent het stille midden waarin emoties verschijnen. Als je dat aanvaart, ervaar je meer emotionele stabiliteit en krijg je meer ruimte om te stralen.

Je mag er bewust voor kiezen om hiermee aan de slag te gaan: je schuldgevoel los te laten. 

Wat zou voor jou een eerste stap zijn naar het meer accepteren en loslaten?

Onderaan dit blog vind je trouwens mijn e-book ‘Ont-dek De Diamant In Jezelf’. Daar staan 7 stappen in om een Lichter Leven te creëren, om weer te schitteren als mens, los van gehechtheid aan emoties. Voel je vrij om het e-book gratis te downloaden. 

Tip 7: Ga genieten van positieve momenten en jouw positieve bijdrage

Het is aan jou om te bepalen hoe jij je wilt voelen. 

Is het schuldgevoel het verhaal dat jij jezelf wilt blijven vertellen? Of is er misschien een ander verhaal wat je jezelf wilt vertellen?

Je kunt jezelf afvragen hoe je je WEL wilt voelen, bijv:

Ik wil me vrij en geliefd voelen

Ik wil me begrepen voelen

Kies er dan voor om vanuit DAT perspectief te leven:

Elke dag draag jij op een positieve manier bij aan de momenten die er zijn. Dat waar jij je schuldig over voelt, is niet het enige in jouw leven. Voor wie sta je klaar? Wat zijn jouw talenten? Van wie of wat geniet je in je leven?

Vind je dit nog lastig om te benoemen? Vraag dan eens aan mensen die dichtbij je staan op welke manier jij voor hun van betekenis bent. Zij zullen ongetwijfeld jouw positieve bijdrage kunnen benoemen. Daarna zal het ook makkelijker zijn om het voor jezelf te gaan zien en benoemen.

Je bent veel meer dan alleen dat waar je je schuldig over voelt en jij hebt de vrijheid daar jouw aandacht op te richten.

Tip 8: Vergeef jezelf vanuit zelfliefde en laat los, laat los, laat los

Je doet je best en dat is op dit moment goed genoeg. Het feit dat je dit leest, zegt al dat je hier graag een volgende stap in wilt zetten, om te leren omgaan met je schuldgevoel. Zelfliefde is een belangrijke basis hiervoor.

Zeg tegen jezelf terwijl je in de spiegel kijkt: Ik houd van jou. Ik vergeef jou voor waar je je schuldig over voelt. Ik omring jou met liefde. Jij bent een uniek mens en ik houd van jou. Je bent prachtig en goed zoals je bent, wat het ook maar is waar je je schuldig over voelt: het is oké waar je nu staat. Jij bent oké. 

Een fijne manier om in te tunen op de energie van vergeving is het toepassen van de Ho’oponopono mantra. Google daar maar eens op! Met deze mantra herhaal je de woorden: ‘het spijt me’, ‘vergeef me’, ‘bedankt’ en: ‘ik hou van je’.

En besluit je overtuigingen – die jou niet dienen – los te laten. Zo vaak als nodig is.

Tip 9: Stap in dankbaarheid

Als je focus veel ligt op je schuldgevoel dan mis je een belangrijke andere emotie in je leven: dankbaarheid. Je meer bezighouden met dankbaarheid is de eerste stap in mijn DIAMANT methode.

Dankbaarheid kun je de hele dag door voelen. Voor zoveel aspecten in je leven en het richt je focus op een Lichter Leven.

Ik ben geregeld heel dankbaar voor mijn vaatwasser en ook mijn mobiele telefoon! Het voedsel dat ik elke dag kan bereiden. En ik voel dankbaarheid voor de fijne mensen in mijn leven, voor de groei die ik doormaak, voor de mogelijkheden die wij in ons land hebben. Voor de prachtige natuur, goede boeken en inspirerende mensen etc.

Bedank eens vanuit je hart de mensen die met liefde in je leven zijn, zodat je contact maakt met de hoge energie van dankbaarheid.

Je kunt op nog meer manieren stappen in dankbaarheid. Lees over de kracht van dankbaarheid in mijn blog Verlang naar wat je hebt

Tip 10: Vertrouw in jezelf en in het leven 

Je zult merken dat als je op deze manier naar je emoties gaat kijken en je overtuigingen loslaat, dat er veel meer ruimte ontstaat. Je ervaart dat er meer gaat stromen in je leven, want het leven is bedoeld om jou te helpen groeien en niet om je tegen te werken met emoties als schuldgevoel.

Het leven is vóór je, niet tegen je.
Daar mag je 100% op vertrouwen.

Als coach voor vrouwen die weer vol zelfvertrouwen, krachtig en liefdevol willen leven ondersteun ik je met alle liefde bij de schuldgevoelens die je ervaart in je leven. Ik heb hier speciaal de prachtige DIAMANT methode voor.
Je hoeft het niet alleen te doen.

E-book ‘Ont-dek De Diamant In Jezelf’

Lees meer over mijn DIAMANT methode in het e-book ‘Ont-dek De Diamant In Jezelf’. Je ontdekt wat het je oplevert om vanuit een nieuw perspectief naar jezelf en je leven te kijken. Je voelt bereidheid om ten volle in dit leven te leren, de stappen te zetten die passen bij JOU en daardoor steeds meer te schitteren en te genieten! Je leeft volledig in lijn met je pure potentieel.

Je kunt het e-book hieronder gratis downloaden.

Je bent het waard om 100% te schitteren en te genieten in dit leven!

Liefs,

Marieke