De omstandigheden in ons leven hebben we zelden in de hand. En juist die (onverwachte) omstandigheden kunnen ons soms behoorlijk uit het lood slaan. 

Van buitenaf

Soms komen ze van buitenaf, doordat een ander een besluit neemt waar je direct door geraakt wordt, denk aan overplaatsing naar een ander team op je werk door je teamleider, of het beëindigen van een vriendschap/relatie door een vriend(in), waardoor je helemaal van slag kunt raken en misschien wel aan jezelf gaat twijfelen of juist een boosheid op voelt komen die je niet kent van jezelf.

Soms komen ze voorbij, zonder dat er ‘iemand’ aan te wijzen is als veroorzaker. Denk aan ziekte, fysieke of mentale tegenslag, maar ook aan verlies van een dierbare. Het brengt je in fases van weerstand, rouw en acceptatie.

Van binnenuit

En soms komen ze van binnenuit. Doordat je merkt dat er iets niet meer klopt in je leven. Dat JIJ gaat twijfelen aan je relatie, aan je werk of aan iets anders. Misschien twijfel je aan jezelf. Het kan zoveel verwarring geven en zo heftig voelen.

Ik kan dit niet (aan)

Wat ik vaak merk is dat wij mensen dit heel snel op onszelf gaan betrekken. Het gevoel dat JIJ het NIET GOED DOET. Je reageert niet goed, je denkt niet goed, het moet anders, want hij/zij deed het zus of zo en jij niet en hoe nu verder, je kunt dit helemaal niet aan en whaaaaaa!

In je hoofd

En die hele denkmodus kan ertoe leiden dat je nog meer in verwarring raakt en volledig ‘in je hoofd gaat zitten’, zodat er misschien wel helemaal niks meer uit je handen komt. Je voelt je verlamd.. en/of je vlucht misschien wel in uren Netflix kijken of in voedsel of iets anders waar je je maar heel even lekker door voelt. Het is allemaal heel begrijpelijk.

Pijn hoort bij ons leven en dat is nog niet makkelijk. Dus we zoeken naar manieren om ermee om te gaan.

En heel vaak zijn die manieren erop gericht om de pijn te vermijden, want dat is wat ons hoofd wilt -> pijn vermijden en genot zoeken. Het leven op korte termijn fijn houden geeft de meeste overlevingskansen (aldus het oerbrein).

Maar die manier van leven in 2021 leidt je vooral naar een leven vanuit je hoofd en een leven van ‘korte termijn fijn en lange termijn pijn’. Want iets dat is weggedrukt, komt later vaak gewoon weer boven (en meestal met nog meer kracht, denk aan een bal die je onder water drukt).

Met mildheid leven vanuit je hart

Het is juist in mildheid met het leven omgaan wat je brengt naar een leven vanuit je hart.

In mijn DIAMANT boodschap vertel ik vaak over dat wat er in je leven gebeurt een springplank is voor groei. Ik vergelijk het zelf graag met de modder waaruit de lotusbloem groeit. De lotusbloem heeft die modder nodig om te groeien (over de lotusbloem schrijf ik in dit blog). Haar wortels groeien zelfs het BESTE in de modder die de voedingsbodem is.

Wees je daar bewust van.
PAIN = Present – Awareness – Insights – New results

Blijf aanwezig in het NU. Pijn leidt zo vaak tot nieuwe dingen als je open staat voor de inzichten, wat je eruit kunt leren. Leef het leven vanuit bewustzijn. Bewust Zijn met wat er IS. Vertrouw erop dat het je nieuwe groei geeft.

Het ontwikkelen van meer mildheid hangt samen met het ontwikkelen van jouw persoonlijke eigenschappen. En ik deel er hier 5 met jou. Lees ze rustig door en laat je inspireren welke jij voor jezelf kunt ontwikkelen.

1. Ontwikkelingsgericht -> Bepaal voor jezelf dat jij wilt ontwikkelen. Dat is wat mij betreft direct de eerste eigenschap. Pak daar leiderschap op. Zak niet weg in de slachtofferrol van ‘dit overkomt mij nu en ach en wee’. Nee, ontwikkel een groeimindset. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je terugkijkt naar je leven/de relatie/de situatie en dat je ervoor kiest de lessen te zien die je hebt geleerd in plaats van dat je enkel kijkt naar de tegenslag.

En dat houdt ook in: je omstandigheden zien als kansen. Denk bijvoorbeeld aan de eerste weken na de lockdown vorig jaar. Sommige mensen lieten zich helemaal uit het veld slaan en waren tot niets meer in staat, terwijl andere mensen hoog in hun energie kwamen te zitten omdat ze keken naar kansen ipv tegenslag.
Door je te richten op ontwikkeling ontstaat er ruimte in je hart. Je hart opent zich voor inspiratie. Geef jezelf de kans dit te gaan ontwikkelen als je dit perspectief nog nieuw voor je is, bijvoorbeeld doordat je van huis uit hebt gekregen om vooral te kijken naar wat er niet is. Ontwikkel je ontwikkelingsgerichtheid! Jij hebt daar de kracht voor.

Als je merkt dat je dit nog heel lastig vindt, omdat het zo nieuw voor je is of omdat je mega veel weerstand voelt, weet dan dat je dit niet alleen hoeft te doen. Je kunt ook leiderschap pakken door hulp te zoeken om te werken aan een groeimindset, denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een fijne coach.

En met ondersteuning van het universum/God/bron/source, stel jezelf eens deze vraag: Wat is hier goed aan dat ik nu nog niet kan zien?
Geef zoveel mogelijk ruimte aan groei! Stel je daar voor open.

2. Zachtmoedig -> Je kiest ervoor niet opzettelijk schade toe te brengen. Niet naar een ander, maar ook niet naar jezelf. Je kiest bijvoorbeeld voor vergeving in plaats van wrok. Je kiest voor compassie in plaats van kritiek.

Unlike self-criticism, which asks if you’re good enough,
self-compassion asks, what’s good for you?
– Kristin Neff –


Kies voor compassie en mildheid. Zachtheid naar jezelf toe opent de deur naar het antwoord op de vraag: wat is goed voor jou, op dit moment?

3. Vriendelijk -> Leef met een glimlach. Open je hart voor hartelijkheid, voor jezelf en voor anderen. Wees bereid om jezelf te helpen, de ander te helpen. Dat helpen kan nog weer een eigenschap op zichzelf zijn, maar voor nu plaats ik deze onder vriendelijk. Wees ‘welwillend’ -> een prachtig woord: WEL WILLEN. Met vriendelijkheid leven houdt in dat je dingen toestaat in plaats van dat je direct in de weerstand schiet. En dat betekent niet dat je je grens niet mag bewaken. In tegendeel. Jij WILT WEL je grens bewaken 😉

4. Oordeelvrij -> Dit valt ook onder de I van de DIAMANT methode (Ik-bewustzijn). Wees je bewust van de mate waarin je oordeelt. Again: weer naar jezelf en naar de ander toe. Het hoofd wil zo vaak graag een schuldige aanwijzen. Aanwijzen ‘wie of wat’ er niet goed ging of niet goed is. Bekijk het eens zonder oordeel, enkel voor wat er IS.

FAIL = Forever Advancing In Life
Kijk jij naar wat er gebeurt en geef je het label FALEN of kies je voor FEEDBACK in elke situatie?

Een vriendelijke oordeelvrije mindset ziet er zo uit:

Van -> Dit was zo dom van mij
Naar -> Als ik het beter had kunnen doen op dat moment, had ik het gedaan

Van -> Ik verknal het ook altijd
Naar 
-> Ik ben op weg om het te leren

Van -> Ik blijf hangen in het verleden
Naar 
-> Ik kan elk moment opnieuw kiezen

 

5. Zorgzaam -> Richt je op voldoende ontspanning en goede zelfzorg. Zorg in de eerste plaats goed voor jezelf, want zo kun je er ook beter voor een ander zijn. Denk ook aan het nemen van rust. Juist door rust te nemen, blijf je meer met jezelf in contact. Ga een eindje wandelen, verwen jezelf met een warme douche of bezoek de sauna, zet rustgevende muziek op, ga schrijven, mediteren, zet jezelf op de bank met jouw favoriete thee/koffie/smoothie/cacaodrank, doe een kort dutje overdag, zorg dat je goed en voldoende slaapt -> en als je niet zo fijn slaapt, pak dan eigenschap 1 erbij en ga met leiderschap kijken hoe je je slaap kunt verbeteren, evt door hulp in te schakelen.

Zie mildheid als iets wat je kunt ontwikkelen, zodat je zachter in je leven komt te staan, waardoor er veel meer ruimte komt om uit je hart te leven en jij echt en meer verbinding maakt met wat er belangrijk is voor jou.

Mildheid is geen pleister. Het is een ‘way of life’ waar je stap voor stap in mag groeien.

Welke stap kun jij nu zetten naar meer mildheid?

En als je merkt dat er ruimte is voor hulp, laat het me gerust weten, dan kletsen we eens over òf en hoe ik jou kan helpen.

Liefs,
Marieke

PS: Is de DIAMANT methode nog helemaal nieuw voor je? Download dan kosteloos mijn nieuwste e-book ‘Ont-dek De Diamant In Jezelf’