Herken je dat, dat je op een goede dag voluit wilt gaan. Alsof je iets in te halen hebt. Ik hoor het regelmatig van vrouwen die te maken hebben met goede en minder goede dagen. Op een goede dag voel je de druk om in te halen wat je op een minder goede dag aan je voorbij moest laten gaan.

Rennen en stilstaan
Het is alsof je ontevreden bent over het moment waar je staat. Want op de momenten waarop je even stil lijkt te staan, kijk je alweer uit naar de momenten waarop je weer vooruit kunt gaan. Rennen en stilstaan. En als je weer een aardig tempo hebt, wil je eigenlijk nog sneller gaan. Net als ‘de rest’. Zo is het nooit goed genoeg. Het stilstaan niet en het rennen ook niet.

Verslavend
Dit gedrag, het voluit gaan, is verslavend. Want door dat rennen, hoef je even niet te voelen hoe moe je eigenlijk bent. Hoef je even niet stil te staan bij je gedachten. Het is een afleidingsmanoeuvre van wat er werkelijk is. Je vermijdt de confrontatie. Dat is het voordeel op korte termijn. Het nadeel op de lange termijn is dat het destructief is voor je lichaam en je geest. Want het gevolg is dat je je depri en somber voelt en dat je het idee hebt dat je in de steek bent gelaten door je lichaam. Dit gedrag kan je herstel dus enorm in de weg zitten.

Het rennen en stilstaan gecombineerd met jouw ontevreden gevoel over waar je staat, breekt je steeds meer op. En dat voel je ook wel, als je eerlijk bent. Het is een sluimerend vervelend gevoel van vermoeidheid, ontevredenheid en frustratie. Het wordt alleen maar in stand gehouden door je eigen gedrag. Yep, het cirkeltje is rond.

ContiNU
Dit gedrag haalt je zó uit het moment van wat er NU is. En er is niets meer dan nu. ContiNU is het nu. Het is alles wat er is. Als je daar bij vandaan blijft, wat voor leven leef je dan? Ik begrijp het… écht in het moment stilstaan kan absoluut confronterend zijn. Maar ook ontzettend waardevol als je het eenmaal doet.

Gewenning
Je hebt de wens het anders te doen, alleen… je weet niet hoe. Deze manier van leven is je als een favoriet kledingstuk gaan zitten. Waarin je je lekker voelt en waarvan je toch ook denkt ‘ik zou het wel eens anders willen’. Maar als het zover is, grijp je er toch weer naar. Het is een stukje patroon, gemak, gewenning.

Dit veranderen is nog niet zo makkelijk. Maar ik kan je zeggen dat jij het absoluut kunt. Patronen doorbreken vraagt om liefdevolle actie. Je kunt beginnen om hier een stap in te zetten. Een stap met een groots resultaat.

Tips om te vertragen
Wat je als eerste kunt gaan doen is vertragen. Dit gaat je rust en ruimte opleveren. Je gaat beter voelen en ervaren, je gaat de signalen van je lichaam beter herkennen. Je komt meer in verbinding met jezelf. Ik heb een paar tips om te beginnen met vertragen. Kies er eentje uit die je aanspreekt. Begin daar direct mee.

Tip 1: Je bewegingen letterlijk vertragen en verzachten.
Langzamer lopen: voel je voeten. Langzamer praten: kies je woorden zorgvuldig. Meer rust nemen in je bewegingen. Denk aan het poetsen van je tanden en het aanbrengen van een crème op je gezicht. Sta stil bij de handelingen die je doet. Geef er aandacht aan. Breng met rust en zachtheid de crème aan op je gezicht en voel daarin de ontspanning. Hiermee creëer je letterlijk ruimte voor jezelf. Om te voelen, om te ervaren en om eens rustiger in het moment te blijven en je aandacht bij het heden te houden. Het nu is alles wat er is.

Tip 2: Je zintuigen in te zetten voor wat er om je heen gebeurt.

Kijk, luister, ruik, voel, proef. Heb aandacht voor wat er in het nu is. Het drinken van een kop thee of koffie: kijk, ruik, proef. Voel de warmte van de kop. 

Koffie, ruiken, zintuigen

Voel de slok die je doorslikt.

Of als je bijvoorbeeld je ogen dicht doet: kijk eens naar de spikkeltjes die nog voor je ogen kunnen dansen. Je ontdekt hoe fascinerend het NU kan zijn als je er aandacht voor hebt.

Tip 3: Neem gedurende de dag eens de tijd om je te focussen op je ademhaling.
Een eenvoudige oefening die je bijvoorbeeld een minuut kan laten duren is deze: adem gedurende 5 seconden rustig door je neus in en adem dan weer rustig in 5 seconden door je mond uit. Doe dit heel bewust. Je kunt hierbij hulp van een app krijgen zoals van ‘The Breathing App’.

Verbinding
Stop met rennen en begin met vertragen. Je komt in verbinding met jezelf en je eigen lichaam en ontdekt je wensen en behoeften. Wil je vooruit in je leven, begin dan met vertragen.

Altijd op tijd 
Vertrouw erop dat je altijd op tijd bent in je eigen leven. Waar je nu staat, is precies waar je moet zijn. Het is een onwijs mooi startpunt om te ervaren wat er nu is (met echt alles wat er is) en van hieruit nieuwe dingen te leren en daarmee jezelf verder te ontwikkelen.

Laat je me weten met welke tip je aan de slag gaat?
Laat je reactie achter onder deze blog, of stuur het mij per e-mail toe.

Gratis Lichter Leven coachsessie
Ik nodig je daarnaast uit voor een gratis Lichter Leven coachsessie. Deze sessie vindt online plaats via videobellen (Skype/Zoom) of telefonisch. In deze sessie maak jij kennis met wat voor jou nodig is om lichter te leven. Verder kun jij tijdens deze sessie ontdekken of ik jou kan ondersteunen in het ontwikkelen van jouw lichter leven.

Geef je nu op voor deze gratis sessie. Klik hier

Lieve groet,
Marieke